månadsarkiv: maj 2014

Spring spring spring!!

Nu är det nära.. och jag erkänner.. jag är faktiskt mer pirrig än normalt. Det är nog distansen som skrämmer. 42 KILOMETER. Är mina ben pigga och klara för det? Är det mentala klart för det? Ja, jag tror faktiskt det. Efter en skön vilodag vid poolkanten hos min syster igår så joggade jag en liten lätt runda imorse (läste en massa olika artiklar om träningsupplägg igår där det tipsades om just en sån.. lätt och skön jogg dagen innan start…) och jag kände mig pigg och förväntansfull både i benen och i tankarna :-)

Nu kör vi – mål nummer två detta år, STOCKHOLM MARATON, jag är redo!!

FacebookTwitterGoogle+Blogger PostShare

Vad är hälsa?

Hälsa – vad betyder det för dig? En fråga vi fick fundera över idag på hälsoinformatörs-utbildningen. Hälsa.. Något stort, något bra, något det skrivs mycket om, något man förknippar med välmående, ett tillstånd?

För mig blev den nedskrivna definitionen – Hälsa är en helhet och en livsstil där aktivitet och välmående blir en del av vardagen, en del av alla dagar. Det handlar om att må bra, njuta och känna glädje. Att fylla på, skapa och förbruka energi. Att hitta balans.

SIDAS defination av hälsa ”Det handlar om att överleva de första riskfyllda levnadsåren och leva drägligt utan onödigt lidande i den miljö där man befinner sig”

Det skapar lite eftertanke kring vilken värld vi lever i. Uppskatta alla stunder av välmående och kom ihåg att du i många fall kan påverka din hälsa.

Recept, boktips och ett par bistra insikter..

Ojoj vad tiden springer iväg.. full fart på alla plan just nu och bloggen har inte riktigt hunnits med. Tänkte därför bjuda er på både ett recept och ett boktips idag :-) Instagrammade en bild på min frukost imorse som var lite ”by the book” (om man utgår från det vi pratar om på den kostrådgivarutbildning jag nu går sista dagarna på). Allt handlar om rena råvaror och en balans av kolhydrater, protein och fett!! Fick flera kommentarer om receptet på det superenkla nötbrödet (som är taget från bloggen ”under vårt tak”) så det kommer här;

3 ägg, 0,5 dl smält kokosolja, 2 dl mandelmjöl, 2 msk krossade linfrön, 4 msk solrosfrön (jag har använt pumpafrön också), 1 dl lätt krossade valnötter, ev lite flingsalt.. klicka ut som en stor kaka på en bakpapperklädd plåt. Gräddas på 250 grader i mitten av ugnen ca 8-9 min. Funkar fint och göra dubbel sats och grädda två kakor samtidigt :-) Mättande och gott!!

Boktipset jag vill ge er är ”Äta Träna Leva” som vår fantastiska lärare Kristina Andersson skrivit tillsammans med Erika Kits Gölevik. Innehåller bra fakta om kost, enkla recept, träningsprogram och lite råd mot en inre balans.

Sist måste jag också bjuda på några bistra insikter.. Gillar du som jag thaimat? Tror du som jag att det är relativt okej att äta sett ur ett ”nyttigt” perspektiv? Det är ju ändå wokat och innehåller ofta mycket grönsaker.. En analys vi fick göra av en portion kyckling med chasewnötter och ris, köpt i en thaivagn, visade sig innehålla ca 1700 kcal.. Ja, jag vet det är typ mat för två när man köper en sådan take away men ändå… SJUTTONHUNDRA KALORIER. Min basala kaloriförbrukning (det kroppen behöver utan att jag utför några fysiska aktiviteter) ligger på ca 1400 kcal/dag.

Och du en sak till.. 150 gram blandat smågodis (ej choklad) innehåller ca 572 kcal… Det är lika mycket som ca 1 kg fruktsallad eller en mix av 1,5 kg blomkål och 0,5 kg morötter.. Självklart, det stoppar inte ditt godissug och man ska ju inte stirra sig blind på att räkna kalorier men det är ändå värt sin jämförelse tycker jag!!

bild

 

Träning efter plan och fullmatad med insikter kring kost!

Söndag kväll och jag har precis landat i soffan mätt och belåten med mat i magen efter en skön löprunda i regnet. Denna helg har handlat mycket om just mat. Går sista delarna i min utbildning till cert kost & träningskonsult nu under maj och det är kosten och lite mer hälsocoaching som återstår. Kost är ett laddat ämne för många och på vissa håll är det något som är väldigt ångestfyllt. Har själv varit där.. och kan än idag hamna i ”dåliga” tankar kring mat. Därför känns det extra viktigt att faktiskt förstå hur viktig maten är för att våra kroppar ska fungera och hur vi påverkas av det vi stoppar i oss. Jämför mat, som ju är vårt bränsle med bensin. Vilken bil skulle kunna fungera utan att vi tankar den?

Vet att det är många som är nyfikna och vill att jag delar med mig av det jag lärt mig men tänker faktiskt avvakta till mina sista tre dagar av utbildningen är avklarad så att jag har med mig helheten.. den som väntar på något gott.. 😉 En sak kan jag dock förmedla redan nu, vi behöver alla delar i kosten för att bygga upp de ”legobitar” vår kropp är fylld av så snälla, skippa inga kolhydrater, ät fetter (välj de bra som exempelvis nötter, avokado, kokosolja) och se till att få i dig proteiner som faktiskt är livsviktigt. Dör man av svält så är det pga proteinbrist. Kastar dock ut ett erbjudande om att få agera min ”försökskanin” i ett motiverande samtal kring kost… maila mig på camilla@creativetraining.se (först till kvarn :-))

Sammanfattar i övrigt en mycket bra träningsvecka inför maran där jag lyckats få till tre pass efter plan; ett långpass på 30km, intervallpass med 7st sega backintervaller a 200m, distanspass på 15km med bra tempoökning sista 5km. Dessutom några morgonjoggrundor och två BP-klasser på gymmet. MEN det jag är mest nöjd över är att jag numera ser till att ha minst en vilodag i veckan och det verkar min kropp gilla. Den svarar med pigga ben och en skön känsla i löpsteget :-) tack och bock för det!!

Har du ett mål att springa långt framöver? Delar med mig av min träning här så kanske du får inspiration och kan använda ett liknande upplägg. Är det inte ett marathon så ska du givetvis anpassa och justera distanserna och även antal pass efter det mål du har. Vill du ha hjälp med ett skräddarsytt program för just din träning och eventuella PT-timmar så är du alltid välkommen att höra av dig :-)

Fjälltoppar, skidor och norskt ”rus”!!

Den bästa energin är påfylld efter en härlig helg i Hemsedal med delar av de norska ”kitechicks” teamet!! Vi har gått topptur upp på fjället, njutit av fint väder och avslutat säsongen på bästa sätt med en del party också 😉 Känner ett skönt norskt ”rus” efter denna helg och är sugen på mer i det vackra landskap som vårt grannland har att erbjuda. Börjar helt klart förstå varför man ”drar på hytten” tidigt alla fredagar om året.. (den erfarenheten har man ju fått efter jobb i norskt bolag senaste två åren :-)) och skulle absolut kunna tänka mig att veckorna såg ut så. Mer tid för det man brinner för och som ger energi!! Jobb är självklart viktigt men att prioritera, värdera och framför allt njuta av sin fritid känns alltmer viktigt i den stressade värld vi oftast lever i.

Fantastiskt att ha dessa vänner med gemensamma intressen i både kitesurf och skidåkning och annat spännande!! Vi var inte fulltaliga denna gång och min härliga ”Team Sweden” kompis, Sara, saknades också men jag hoppas att vi alla snart är samlade för nya äventyr med kites eller skidor på :-) Tack för att ni finns i mitt liv!!

bild (7) bild 1 (3) bild 2 (3)