Träning efter plan och fullmatad med insikter kring kost!

Söndag kväll och jag har precis landat i soffan mätt och belåten med mat i magen efter en skön löprunda i regnet. Denna helg har handlat mycket om just mat. Går sista delarna i min utbildning till cert kost & träningskonsult nu under maj och det är kosten och lite mer hälsocoaching som återstår. Kost är ett laddat ämne för många och på vissa håll är det något som är väldigt ångestfyllt. Har själv varit där.. och kan än idag hamna i ”dåliga” tankar kring mat. Därför känns det extra viktigt att faktiskt förstå hur viktig maten är för att våra kroppar ska fungera och hur vi påverkas av det vi stoppar i oss. Jämför mat, som ju är vårt bränsle med bensin. Vilken bil skulle kunna fungera utan att vi tankar den?

Vet att det är många som är nyfikna och vill att jag delar med mig av det jag lärt mig men tänker faktiskt avvakta till mina sista tre dagar av utbildningen är avklarad så att jag har med mig helheten.. den som väntar på något gott.. 😉 En sak kan jag dock förmedla redan nu, vi behöver alla delar i kosten för att bygga upp de ”legobitar” vår kropp är fylld av så snälla, skippa inga kolhydrater, ät fetter (välj de bra som exempelvis nötter, avokado, kokosolja) och se till att få i dig proteiner som faktiskt är livsviktigt. Dör man av svält så är det pga proteinbrist. Kastar dock ut ett erbjudande om att få agera min ”försökskanin” i ett motiverande samtal kring kost… maila mig på camilla@creativetraining.se (först till kvarn :-))

Sammanfattar i övrigt en mycket bra träningsvecka inför maran där jag lyckats få till tre pass efter plan; ett långpass på 30km, intervallpass med 7st sega backintervaller a 200m, distanspass på 15km med bra tempoökning sista 5km. Dessutom några morgonjoggrundor och två BP-klasser på gymmet. MEN det jag är mest nöjd över är att jag numera ser till att ha minst en vilodag i veckan och det verkar min kropp gilla. Den svarar med pigga ben och en skön känsla i löpsteget :-) tack och bock för det!!

Har du ett mål att springa långt framöver? Delar med mig av min träning här så kanske du får inspiration och kan använda ett liknande upplägg. Är det inte ett marathon så ska du givetvis anpassa och justera distanserna och även antal pass efter det mål du har. Vill du ha hjälp med ett skräddarsytt program för just din träning och eventuella PT-timmar så är du alltid välkommen att höra av dig :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *