månadsarkiv: juni 2014

Relax, långpass och storbak!

Vissa helger fyller på med mer energi än andra helger. Jag fyller på med energi på olika sätt, Många gånger är det genom full fart med inbokade resor, aktiviteter av olika slag, afterworks, middagar, umgänge med vänner & familj och inplanerad träning. Jag gillar tempo och full fart. Jag tycker om att vara uppbokad för det innebär mycket socialt umgänge med inspiration och energi från andra i min omgivning.

MEN det kan vara oerhört skönt när det kommer en helg som är relativt oplanerad och det finns tid att ta det lite som det kommer.. När man ganska spontant kan boka in en natt på Yasuragi med en härlig vän och bara njuta av lugnet, bada, relaxa och äta god mat. Frossa i en härlig frukostbuffé efter att simmat i en tom bassäng tidigt på morgonen och sen avsluta med ett skönt yogapass innan utcheck. När det finns tid att ta en lång löprunda där kroppen känns pigg och man ganska lätt tar sig runt 20km utan att man bestämt sig för den distansen innan… (första riktigt långa rundan sen maran). När man får komma ut på middag och mysigt häng till en annan härlig vän utan att ha planerat i veckor innan. När man vaknar en söndag och tänker att man ska baka och så börjar man leta recept, exprimentera och vips så har man bakat tre brödsorter och gjort en ny laddning av favoritmuslin. När man har tid att köra lite egen styrketräning på innergården. När man har möjlighet att få avsluta med promenad och kvällsmat med ytterligare en härlig vän. Allt detta trots att helgen i stort sett var obokad i mitten av veckan och att känslan fick avgöra val av aktiviteter/innehåll denna helg. Nu är jag påfylld med fin energi från vänner och den sköna känslan över att ha möjligheten att göra vad jag vill!!

Lovade lite recept på brödbaket tidigare på instagram och idag hittade jag mycket av inspirationen på hemsidan www.undervarttak.se Tar ofta lite av det som finns hemma och kanske byter ut något eller testar någon variant men det här är grunden till de två mjuka bröd jag gjorde idag:

Nötlimpa till höger på bilden (hade pumpakärnor istället för sesamfrö och hade i lite fiberhusk i smeten också)

Morotsbröd i långpanna  till vänster på bilden (Här höll jag mig till receptet och kan VERKLIGEN rekommendera detta bröd, saftigt och gott)

 

bild 1 (4)bild 2

 

 

FacebookTwitterGoogle+Blogger PostShare

Var är sommaren?

Okej.. det är ljust sent på kvällen och nästan hela natten.. men det är nog det enda som påminner mig om sommaren just nu.. Kallt, blåsigt, regn och dessutom känns det som att det lurar en förkylning i min kropp efter en något kylig midsommarhelg i skärgården.

Trotsade dock både förkylningen och vädret med en morgonlöprunda runt Karlbergskanalen imorse och ett skönt eget styrkepass efter att jag haft min PT-kund ikväll. Testade på lite av de övningar jag kör med mina kunder på Din Hälsa vid Odenplan och inser återigen vilken bra träning det är att köra utan gym-maskiner och en massa tunga vikter. Funktionella övningar där stora delar av kroppen får vara med och jobba ger både flås, bra pump i musklerna och en och annan svettdroppe.. underbar kombo :-) och kanske var det bästa av allt att det inte längre gjorde så mycket att det blåste snålblåst och var iskallt när jag gick hem.. Träning, kan råda bot på det mesta, även vädret!!

Varma ljusa träningskvällar!!

Sommar, värme och ljusa kvällar innebär perfekta förhållanden för att vara ute och köra sin träning. Idag körde jag ett pass i Hagaparken med en PT kund och allt vi behövde var en parkbänk och den egna kroppen. Tänkte dela med mig några av de övningar vi gjorde så kanske det kan inspirera till lite härlig semesterträning :-)

Vi körde alla övningar i tabata set dvs 8 x 20 sekunder arbete med 10 sekunder vila mellan. Två övningar per set som man växlar mellan så att det totalt blir 4 gånger av varje. Mellan varje tabata set så lägger du in en längre vila på 1-2min.

Tabata 1 – Push Ups (händer på bänken, fötter i marken) + Dips

Tabata 2 – Djupa knäböj med händerna ovanför huvudet + utfallssteg i sidan (växla sida mellan varje steg)

Tabata 3 – Enbensknäböj (stå på bänken för att kunna gå djupt) vä + hö

Tabata 4 – Pulshöjande – Mountainclimber (händer på parkbänk) + boxjumps (jämfotahopp upp på bänken)

Tabata 5 – Magtvist (sitt i ”båten”, lyft fötterna från golvet och jobba med att tvista överkroppen sida till sida) + valfria rygglyft.

Detta pass tar ca 25 min och med lite uppvärmingsjogg och stretch så är du klar på 40min. Finns massa roliga övningar att variera mellan och du laddar enkelt hem en tabata timer till din telefon via appstore. Semesterträningen är räddad kära vänner, finns inga ursäkter :-)

(Bilden är inte från idag… tackar min fina kompanjon, Linda, på Din Hälsa för modellandet tidigare i våras!!)

DSC07712

 

 

I can and I will AND I DID IT!!

Jag sprang mitt livs första maraton igår med ett stort leende på läpparna och det sitter kvar idag också. Det gick bra, det gick riktigt bra och framför allt var det mycket roligare än jag trodde. Vilken känsla att få ta sig runt vår vackra huvudstad med en massa vänner, bekanta och andra människor som hejade på längs vägen (stort tack till alla mina fina vänner som fanns där, ni anar inte hur mycket det betyder). Med andra löpare som också kämpade på springandes längs banan. Alla med förväntningar, med målsättningar, med vilja, med glädje, med smärta… Alla på väg mot Stadion och målet efter dryga 42km. Jag fick rysningar när jag sprang in på löparbanan på anrika Stockholm Stadion för ett varv runt innan målgång.. de sista 300 metrarna… benen fick liksom ny kraft och det där leendet blev nog ännu större. Det här ska jag göra igen!!

Ett mål. Hur viktigt är ett mål? För mig är det viktigt och det kräver sin planering och upplägg för att nå det. Ibland är det tungt på vägen men det finns inget som kan beskriva den känsla som infinner sig när man når sitt mål. Ibland lyckas man över förväntan och ibland kanske resultatet blir mindre bra men det fina är att då kan man alltid ta med sig något vidare till sitt nya mål. Därför tror jag att vi alla behöver sätta mål, stora som små mål, olika mål, flera mål, de mål som är viktiga och känns bra för just dig. Jämför inte dina mål med någon annan, de är unika för dig och det är bara du som kan uppnå dem med din vilja och inställning. Visst, vi kan vara beroende av andra på vår väg till målet men i slutändan är det du som bestämmer, ansvaret är ditt hur hårt det än låter. Och mål är kul, det ger resultat. Så mina vänner, sätt mål, njut på vägen mot målet och fira när du nått målet!!

 

bild (1)