Länk

Vänner, saknar ni kanske nya blogginlägg? Jag har ett blogguppdrag för Kurera där jag bloggar under under profilen  ”Surf the Healthy Way’ve” så följ mig gärna där om ni vill läsa mer.

Senaste inlägget bjuder på ett müslirecept :-)

http://kurera.se/camilla-rahm/2014/11/10/traning-med-vanner-battre-an-fika/

 

Blogg på Kurera

Jag har fått ett blogguppdrag på Kurera och kommer att blogga på deras sajt framöver. Det kommer säkert bli något inlägg här också men vill du följa mig så kan jag tipsa om att gå in på

http://kurera.se/camilla-rahm/

där jag kommer blogga om det mesta :-)

 

 

Hemmaträning på 25 min!

Jag tror vi alla kan gissa oss till den vanligaste ursäkten för utebliven träning.. Ja du gissar rätt. JAG HAR INTE TID… måste det ta sån tid då? Jag är inne i en ganska stressad period och behöver då träningen mer än allt annat. MEN jag är absolut inte bättre än någon annan och vill också gärna ta till ursäkten om att inte ha tid när det kör ihop sig. Vid dessa tillfällen försöker jag att ha en plan B, en plan som inte tar så mycket tid. Då är hemmaträning väldigt effektivt och idag tänkte jag bjuda er på ett pass jag körde ikväll på vardagsrumsgolvet med en stol, ett par hantlar och en yogamatta. Det tog 25 min så hörni.. Träning måste inte alls ta tid!! 25 min har vi nog alla över om vi rannsakar oss själva..

20 thrusters med hantlar (knäböj med hantelpress), 20 utfall/ben (håll hantlar i händerna för extra vikt), 15 axelpress alt hantelflyes axel, 15 armhävningar (tå el knä), 20 höftlyft m fötter på stol (lyft och sträck ett ben för tyngre), 15 dips på stol, 15 fällkniv. Kör detta utan att vila mellan övningarna och upprepa tre varv med en min vila mellan varven. Enkel träning för stora delar av kroppen. Både styrka och lite flås!!

image

Föreläsning, bloggmingel och trevlig middag!

Sista veckorna har varit minst sagt fullspäckade. Det är full fart på alla håll och på toppen av det har jag genomfört en liten flytt… och lever nu i det där härliga kaoset av flyttkartonger. Ni vet den där känslan när man på morgonen rotar runt i alla kartonger och ändå inte hittar något av det man behöver.. men mitt i all röra så känner jag en härlig energi just nu. Det är kul. Det rullar på. Nya saker. Nya utmaningar. Det är livet. MITT liv och jag kan välja vägar och styra över mina val.

idag fick jag extra energi av en lunchföreläsning som jag höll i för ett företag som har valt att satsa på sin personal och investera i ”hälsa”. Ett fantastiskt bra val som fler företag borde göra!! Fyllde på med mer positiv energi under ett kvällsmingel för tidningen Kurera där jag ska börja blogga på deras sajt http://kurera.se/bloggar

Ett kul uppdrag och jag klurar nu på ett bra namn för min blogg som ska handla om träning, kost och lite ”outdoor lifestyle” som surf, kite och skidåkning. Saker jag älskar med andra ord :-) så håll utkik om du vill följa mig där…

Sist men inte minst avslutade jag kvällen med en trevlig middag tillsammans med härliga vänner. Bra onsdag i oktober helt enkelt!!

Och så lite energipåfyllning i form av en bra goodiebag också…

image

En snabb mil!!

Bara 5 dagar kvar till mitt sista stora mål i år. Lidingöloppet 30km. Jag är taggad och känner mig bra förberedd. Det ska bli kul. Hoppas jag… det är ju det man aldrig vet.. hur är dagsformen när det är dags för start.. hur känns benen.. hur mår kroppen.. hittar man det där perfekta ”flowet”.. Det visar sig på lördag!!

Dagens höstrusk fick mig att fundera på om jag skulle strunta i träning.. (väldigt dålig ursäkt jag vet) men eftersom jag hade en vilodag igår och tänkt ta det relativt lugnt senare i veckan så snörade jag på mig skorna och gav jag mig ut på en löprunda. Tänkte mig en kortare variant i ett högre tempo. Det kändes direkt, det var en bra dag och benen var pigga. Så det blev en mil, en snabb mil. Tror rentav att det är min snabbaste mil. Klockan stannade på strax över 45min, i snitt 4.29/km. En skön känsla när man inser att jobbet med olika typer av intervallträning har gett resultat. Jag fixar att hålla ett snabbt tempo på en relativt lång distans. Jag har pressat min tröskel och det är vad det handlar om. Vi måste utmana oss på en högre nivå för att förbättra konditionen när målet är pressa tider och nå ett uppsatt tidsmål.

Jag har satt ett mål för lördagens lopp. Jag tänker göra allt för att nå det. Jag är förberedd. Jag hoppas på ett skönt FLOW!!

Sköna september!!

September och solsken. Fortfarande varma sköna kvällar. Vackra mornar med dimma. Härliga solnedgångar med vackra färger. Klar och skön luft att andas in. Visst är det ljuvligt?! Jag har senaste veckan tänkt på hur härligt det är med årstider och att de har sina fördelar. ALLA FYRA!! Och jag vet att det är lätt att säga nu när det är en septembermånad som visar sig från allra bästa sidan… 😉 men jag är ju en av de få som gillar höstrusk också.. när jag får ge mig ut och kitesurfa eller leka med min andra bräda på vågorna… så jag kommer inte klaga när höststormarna kommer heller… och jag såg precis på nyheterna att det är på väg. Höstrusket. Så du som inte tycker som jag.. ta vara på det kommande dagarna.

Mitt tips till er blir idag att testa en liten löptur på morgonen om du har möjlighet. Jag lovar att den där stunden som du behöver gå upp tidigare kommer att betala sig. Bra start, mer energi under dagen, ett bättre fokus på jobbet och det är dessutom rätt härligt att se när naturen eller staden vaknar upp. Bjuder på lite inspirerande bilder från veckan!

bild

bild (4)

 

 

Numera även löpcoach!

Löpcoach – efter denna helg kan jag använda även den titeln!! Har varit en fantastiskt rolig och lärorik helg. Återigen levererar The Academy en utbildning på högsta nivå med en grym lärare, tack Magnus Hagström för den kunskap och inspiration du delade.

Maxpulstest – någon frivillig? Så klart man räckte upp handen på den!! :-) Så idag fick jag hoppa upp på löpbandet och genomföra detta test.. Har gjort det en gång förut men det var nog mer än 15 år sen. Minns det som apjobbigt och det var inte annorlunda idag. Det svåra är att inte fega. Jag fick hjälp att inte fega. Ändå fegade jag lite. Överdrev känslan på borgskalan av rädsla att inte orka. Det genomskådades och jag fick jobba hårt ändå.. Nådde 188 slag/min som högst. Fick en uppskattad maxpuls på ca 195 slag/min av Magnus, som är van att göra dessa tester och läsa av på annat än bara puls. Det krävs att man gör några tester för att man ska våga hela vägen. Så mitt fegande var okej 😉 Maxpulsen är helt individuell och är inte ett mått på vilken kondition du har eller hur vältränad du är. Men den är ett riktigt bra verktyg att använda i din träning. 

Jag är fylld av ny inspiration och ska nöta löpteknik, tröskelpass, intervaller av olika slag och massa annat skoj istället för att nöta långpass och samla mil… Fast något långpass lite då och då kommer det ändå bli, bara för att jag gillar’t!

image

Solig morgon med PT-kunder och stärkande feedback

Klockan ringde tidigt idag. Två PT-kunder på morgonen innan jobbet. Eller ja.. jag har ju faktiskt två jobb, kanske tre egentligen med instruerandet på WorldClass. Det känns bara inte som att mina PT-kunder är ett vanligt jobb. Det är ju fantastiska kunder som vill träna och jag ska inspirera dem till det som är en stor del av mitt liv och som jag själv tycker är kul. Utmana sig själv, träna, känna sig stark och må bra!

Det var en fin morgon med blå himmel och mot slutet värmde solen skönt, Vi körde ute i Vasaparken och just idag var det inte antal reps utan tiden som räknades. Variation, Styrka blandat med flås. Funktionellt. Hela kroppen. Övningar där flera muskelgrupper arbetar samtidigt. Enkelt. Svettigt. Jobbigt. Kul. Bra. Är det kul? Är det bra? Jag tycker ju det.. och hoppas att mina kunder tycker det… Jag får energi av att träna dem och de inspirerar och motiverar mig. Får mina kunder samma energi av träningen de ”utsätts” för?

Svaret kom idag i form av ett mail med feedback. Jag blev glad, tacksam, lycklig och fick bekräftelse. Så viktigt och så härligt! Så härligt att jag måste dela med mig av de fina orden.. så f**k jantelagen för en stund 😉

Du är fasiken klippt o skuren för att stå med tidtagarur o säga ”spänn magen!” ”Bra jobbat!” :) Trots att du har otroligt lååååånga sekunder ibland o ger mig konstiga övningar så har jag en skräckblandad förtjusning inför varje pass :) så tack för att jag fått ett lite tjockare pannben!! Dina pass gör så att man vill fortsätta, hade vi inte kört hade jag aldrig anmält mig till en halvmara – du är inspirerande helt enkelt.

Energiboost och Egoboost. We all need it!! Tack till dig Mari!!

Yoga varje vecka?!

Yinyoga… jag tycker hela ordet låter bra, skönt och lugnt på något sätt. Ikväll har jag testat den typen av yoga för första gången och det var väldigt lugnt, kanske lite väl lugnt ibland om jag ska vara helt ärlig.. Man är i varje position i upp till fem minuter och det fina är att man inte ska tvinga kroppen till stretch eller muskelarbete. Allt ska vara så naturligt som möjligt. Skönt helt enkelt. Jag hittade faktiskt lite lugn och tyckte om det! Ni som känner mig vet att jag oftast är allt annat än tyst och stilla i ett lugn men jag vet att jag behöver det. Jag vet också att jag behöver den stretch och rörlighet som yogan ger och därför har jag som ambition att yoga minst en gång i veckan under hösten. Väljer ordet ambition eftersom jag inte vill att yogan ska bli ett krav och ett måste. Jag tror att en känsla för att vilja yoga måste styra och säkert så infinner sig något slags ”beroende” som gör att man vill mera. Man mår bra helt enkelt och det gör jag nu. Det gör jag ofta efter ett yogapass så för mig handlar det bara om prioritering.

Det kommer inte att bli Yinyoga varje gång men som variation till annan yoga så ska jag ge den en chans. Den kändes fin. Kroppen är värd den stunden med rörlighet utan krav. Närvaro i nuet. Lugnet som spred sig. Du är unik upprepades av instruktören under klassen. Du är unik och ingen kan ta din plats.. En sanning som tål att upprepas och påminna sig själv om!!

Vanliga vardag!!

Oj nu gick det lång tid mina mellan mina blogginlägg.. tog semester från allt ”administrativt” denna sommar och det har varit underbart skönt. Och vilken SOMMAR vi haft, kan man få en sådan varje år tror ni?!? Underbara kvällar, massa bad, många soltimmar, älskart :-) och har njutit till max.

Men nu är den här, vanliga vardagen.. den där känslan av att något är slut kan infinna sig.. lite ”ångest”.. (ja den smyger ju lätt på oavsett om man vill eller inte..) men å andra sidan är det en start på något nytt också.. en ny höst.. du vet inget om morgondagen!! Så plocka fram nyfikenheten över vad som kommer istället :-) kanske det är läge att sätta ett mål som du vill sträva mot? Det behöver inte handla om träning, kost eller allt det där som det ofta handlar om. Det kan handla om att leva i nuet och faktiskt ta vara på tiden som är just nu. Lite så tänker jag.. ett ord som fladdrar upp i min hjärna är livskvalitet.. vad det nu betyder för just dig vet inte jag men det kanske är värt att fundera lite över det ibland!! Låt den vanliga vardagen betyda något och vara en väg mot ditt mål eller kanske en dröm men glöm inte att vara här och nu också. Jag tror det blir så mycket bättre då :-) Bjuder på min ”vanliga vardagsbild” från igår när det blev kitesurf och kvällsfika på Torö. LIVSKVALITET!!

bild (3)

Har också lovat några av mina instagramföljare ett brödrecept som jag bakat flera gånger i sommar och återigen hittade jag det på på www.undervarttak.se Supersmarriga aprikos och fikonbröd  (jag vet.. det står juliga frukostbröd men de funkar finfint mitt i sommaren också det lovar jag)